|
||||||||
|
Met een geschiedenis die meer dan 37 jaar teruggaat, is FreeWorld een soort Memphis-instituut geworden. De band noemt invloeden die zo breed zijn als Booker T. & the MG's, John Coltrane, Frank Zappa, The Grateful Dead, Steely Dan en The Meters. Deze namen geven een goede indicatie van wat er te vinden is op FreeWorld's achtste album, "More Love". FreeWorld had de eer om in 2012 een felbegeerde Brass Note op de Beale Street Walk of Fame te ontvangen. Daarnaast hebben ze in de loop der jaren het podium mogen delen met een grote verscheidenheid aan muzikale legendes, waaronder Levon Helm, Billy Preston, Bootsy Collins, Richie Havens, Hot Tuna, Dr. John, Timothy Leary, Steve Cropper, James Cotton, Mojo Buford, Jimmie Vaughan & Double Trouble, Kenny Wayne Shepherd en Widespread Panic, om er maar een paar te noemen. Na een aantal personeelswisselingen door de jaren heen, bestaat de huidige line-up uit Richard Cushing op lead vocals en bas, Walter Hughes op gitaar, Matt Sweatt op drums, Cedric Taylor op keyboards, Peter Climie op allerlei saxofoons, Freedman Steorts op trombone, Alex Schuetrumpf op trompet, Frank Paladino op bariton sax en Courtney Reid op lead- en achtergrondzang. Er zijn meer dan een dozijn speciale gasten, waaronder het Tennessee Mass Choir op de titeltrack. Met grote variƫrende leeftijden, plukt FreeWorld de vruchten van het combineren van de energie en passie van de jeugd met de kracht en spierkracht van volwassenheid. Stichter van de band Richard Cushing, is nog steeds de frontman en de meest betrouwbare liedjesschrijver van de groep, hij schreef of co-schreef acht van deze veertien nummers voor dit nieuwe album. Zeven jaar na hun vorig album "What It Is", laat de band in hun nieuwe album horen op een creatief hoogtepunt te zijn, met een set nieuwe nummers die het hele spectrum van hun muzikale breedte en originaliteit bestrijken. Opgenomen, gemixt en gemasterd door Grammy Award-genomineerde audio-engineers Kevin Houston, Ari Morris en Brad Blackwood, en met de toegevoegde bonus van een Atmos surround sound-mix in het nummer "Rush Hour", is de algehele audiokwaliteit van het album gewoon top, en de brede doorsnede van muziekstijlen en genres waar FreeWorld bekend om staat tijdens hun uitgebreide live-sets op Beale Street smelten moeiteloos samen op het hele album. Naast deze bijzondere groovende fusion instrumental "Rush Hour" bevat deze plaat ook de audiotrack van hun recente, bekroonde muziekvideo, "D-Up (Here's To Diversity)", die in 2022 meerdere eerste prijzen won op verschillende internationale filmfestivals en wereldwijde muziekvideo prijswedstrijden. Er staan zoals ook op hun vorige albums opnieuw instrumentale nummers op, het vernoemde "Rush Hour" met gastgitarist Gene Nunez is een topper, maar ook het subtiele, fusion getinte en zeven minuten durende "Color Trip", met gitaar van bandlid Walter Hughes brengt meer een improvisatiegevoel over, maar is tevens ook een uitschieter. De meeste nummers zijn vrolijk en positief, zowel muzikaal als tekstueel. Zo barst de opener "Outta Sight" meteen los met swingende koperblazers, soulvolle zang, en gitaarsolo van Matt Tutor, horen we zelfs Jamaicaanse rasta-klanken in "Heart on the Table", met mooi slidegitaarspel van Aubrey McCrady, en soul met sterke invloeden van de legendarische band Chicago in "To Arise". Een nummer als "Life for Tomorrow" is dan weer wat meer geraffineerd en de soul van de jaren '70 in "Nothin' Wrong", waar een oprechte zang leidt tot plotselinge ritmische maatveranderingen, geeft deze song een meer feestelijke energie. Feitelijk heeft het hele album iets van een late jaren 70-gevoel, met de gemakkelijke virtuositeit van de muzikanten en de bereidheid om de solisten te laten schitteren. De invloed van de grote door blaasinstrumenten aangestuurde poprockbands uit die tijd, zoals The Tower of Power, is overal duidelijk aanwezig. "More Love" is absoluut geen bluesalbum. Het is echter een vrolijk soul-funk-rockalbum dat een glimlach op de gezichten tovert. "More Love" is een album dat vele verschillende genres bestrijkt en er moet als zodanig worden van genoten.
|